torsdag den 11. januar 2018

Social media marketing strategi


Har du en Facebook side og måske en Twitter profil for din virksomhed eller blog, men ved du ikke hvordan du skal tilgå markedsføring via de sociale medier, så læs videre her.
Der er ingen tvivl om, at social media marketing (SMM) kan være med til at øge trafikken til dit site og dermed kan online markedsføring via de sociale medier også være med til at styrke din forretning – men hvordan griber du det an? Hvem er din målgruppe? Hvad er din målsætning? Hvad er dit koncept og din stil? Hvad er strategien for din social media marketing? Og ikke mindst hvordan administrerer og driver du rent praktisk din SMM til daglig?

Social media marketing strategi
Social media marketing strategi

I dette indlæg, som er det første af to omkring hvordan du kan gå til social media marketing og hvordan du kan administrere din social medie markedsføring i det daglige med online tjenesten HootSuite, vil jeg først komme jeg med nogle tanker omkring hvordan du strategisk kan gå til de sociale medier for at få mest ud af dine kræfter. Det andet indlæg, der går i dybden med HootSuite, kommer på bloggen en uge efter dette indlæg.

Social media marketing strategi

For mig at se, er udgangspunktet for en succesfuld tilgang til de sociale medier, at du har gjort dig nogle grundige overvejelser omkring hvorfor du vil have en aktiv tilstedeværelse på de sociale medier.
Et argument for at oprette en Facebook- eller Twitterprofil er, at det er gratis. Det er for mig at se et tyndt argument som potentielt kan gøre mere skade end gavn for hvis du tror, at det ikke koster ressourcer i form af tid og fokus at være aktivt til stede på de sociale medier, må du tro om igen.
Det kræver løbende ressourcer, men med et godt forarbejde, et godt kendskab til eget produkt, din målgruppe og en god langsigtet strategi, kan dit daglige tidsforbug til at vedligeholde din social media marketing begrænse sig til ca. en halv time om dagen.
Med det sagt, kommer her mit bud på, hvordan du strategisk kan gå til SMM og dermed få mere ud af din social media marketing.

Formål og hensigt

Formålet og hensigten med din markedsføring via de sociale medier skal naturligvis tage udgangspunkt i din forretning, din organisation, sag eller blog. Eks. driver du et e-commerce website, der sælger fiskeudstyr, kan din hensigt være at trække flere kunder ind i din butik med det formål at øge salget af fiskeudstyr fra din webshop og at styrke loyaliteten blandt dine eksisterende kunder. I forhold til at opbygge loyalitet og til at engagere og fastholde fungerer de sociale medier for eksempel rigtig godt.

Målgruppe

Hvem henvender du dig til? Hvad er målgruppens karakteristika? Hvad er vigtigt for målgruppen? Hvis jeg bruger eksemplet med fiskeudstyrs webshoppen, så vil den primære målgruppe højst sandsynligt være mænd i alderen 20 – 65, der har fiskeri som hobby, og vigtigt for dem er godt udstyr til fornuftige priser, men de vil måske også gerne have generelle tips og tricks til teknikker eller gode råd omkring udstyr.

Koncept og stil

Et fast koncept eller stil vil gøre det nemmere for dig i det daglige at administrere din social media marketing. Din stil skal tage udgangspunkt i din person og din måde at kommunikere på i det hele taget. Kommunikationen skal være personlig samtidig med, at du holder dit formål og din målgruppe in mente. Det er vigtigt, at du ikke prøver på at være en anden eller tillægge dig en stil, som ligger fjernt fra din person og fra din forretning/organisation/sag/blog.
Det vil kun gøre det sværere i det daglige at få taget sig sammen til at administrere og lave opdateringer på dine social medie profiler, samtidig med at stilen og konceptet højst sandsynligt kommer til at ligge for langt fra den øvrige kommunikation og markedsføring.

Strategi

For yderligere at lette den daglige administration af din social media marketing, skal du have lavet en langsigtet strategi. Din strategi tager selvfølgelig afsæt i dit formål, din målgruppe og din stil. Brainstorm over hvad der kunne være relevante opdateringer for din målgruppe. I forhold til webshoppen, som sælger fiskeudstyr, kunne relevante opdateringer være: Links til relevante artikler omkring fiskeudstyr og -teknikker, hvis der er en blog på webshoppen kunne det være links til disse artikler med tips og gode råd, opdateringer om fiskekonkurrencer, specielt gode tilbud til de, der følger webshoppen på de forskellige sociale medier.
Når du har lavet din liste, danner du dig et overblik over de kommende 1 – 3 måneder eller en længere periode, hvis det er relevant i dit tilfælde, og laver endnu en liste med de forskellige konkrete opdateringer, men nu med specifikke datoer ud for hver enkelt opdatering. Du har nu et skelet, en aktivitetsplan for din markedsføring via de sociale medier. Den plan kommer du til at bringe i spil, når jeg i næste uge går i dybden med HootSuite :)
Hvor langt ud i fremtiden et sådant overblik skal planlægges, er op til den enkelte, men afhænger også af formålet og hensigten med at markedsføre sig via de sociale medier.

Administration

Med en solid, langsigtet strategi på plads er du nu klar til at prøve kræfter med social media marketing. Tilbage er der kun den daglige drift og administration af din social media marketing, men har styr på de fire ovenstående punkter, vil opgaven i det daglige være overskuelig – og den bliver endnu mere overskuelig, når du bruger social media marketing værktøjet HootSuite.
Det var mit bud på en tilgang til og strategi for din social medie markedsføring. Vil du blive klogere på SMM, kan jeg anbefale dig at tjekke disse tre kompetente herrer ud: Thomas BigumIb Potter og Peter Ulstrup Hansen.
Følg med i næste uge hvor jeg går i dybden med HootSuite og fortæller, hvordan du fører din social media marketing strategi ud i livet – på baggrund af et minimalt tidsforbrug i det daglige.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

En Facebook special edition

En Facebook special edition. Langt de fleste Facebook brugere benytter sig kun af grundfunktionaliteterne i Facebook, og ikke af de mange f...